Naše mateřská škola staví vzdělávání dětí na prožitkovém učení, objevování a aktivní činnosti. Děti se učí přirozeně – hrou, zkoumáním a smyslovým vnímáním světa kolem sebe.
Vzdělávání probíhá podle Školního vzdělávacího programu s názvem Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je vždycky prima, který zahrnuje očekávané výstupy a klíčové kompetence ze všech pěti vzdělávacích oblastí předškolního vzdělávání. Ze školního vzdělávacího programu vychází tvorba Třídního vzdělávacího programu.
1.ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ VE VZDĚLÁVACÍCH KOUTCÍCH
- vzhled a popis jednotlivých koutků naleznete ve fotogralerii ZDE.
ve vzdělávání a poznatcích je důležitější průběh cesty, ne cíl.
- děti se učí hrou, vlastním zkoumáním a hlavně prožitkem.
- není podstatné, aby měli hned výsledek, ale aby zažili radost z objevování, vyzkoušely různé cesty, které vedou k výsledku, cestu pokusů a omylů
- i když se např. věž z kostek zboří, děti získávají důležitou zkušenost: jak věci fungují, co je potřeba do příště zlepšit, změnit, jak se vypořádat
s neúspěchem atd.
- děti se učí dovednostem a hodnotám, které je pak provází už celý život
na prvním místě je vždy samostatnost a nezávislost dětí.
- děti si ve vzdělávacích koutcích samostatně plánují vlastní postup práce, organizují činnosti nebo rozdělují role ve skupině
- všechny krabičky s předměty a hračky + skříně kam vše patří, jsou označeny fotografií, takže i při úklidu jsou děti samostatné
a nepotřebují dopomoc
- samostatnost jako základ k sebevědomí ( vše zvládám sám, aniž by mi někdo pomohl… )
- samostatnost neznamená osamělost. Ba naopak děti kolem sebe cítí podporu, děti se učí, že se na sebe mohou spolehnout
učitelka působí jako průvodce.
- ve své roli děti vede,, ze zákulisí,, a ukazuje jim cestu, nikoliv hotový postup
- povzbuzuje děti k vlastnímu objevování a ukazuje jim, že každá snaha má smysl
- dává jim otázky, které vedou k přemýšlení
- připravuje pomůcky pouze pro řízenou či částečně řízenou činnost
- má více prostoru k pozorování jednotlivých schopností a dovedností dětí. Na základě těchto poznatků může lépe plánovat další
vzdělávání cílené potřebám a schopnostem konkrétního dítě
pevně stanoven počet dětí.
- každý koutek je vždy navržen tak, aby děti měly dostatek prostoru, času a pomůcek pro vzdělávání
- celkem celá třída nabízí až 44 míst v 9 vzdělávacích koutcích
- aby děti samy poznaly, ve kterém koutku už je plno nebo naopak, do kterého ještě mohou jít, má každý z nich svojí značku, kterou si v koutku
připnou na suchý zip. Učí se tak lépe plánovat a zorganizovat svůj čas.
přehledné a strukturované prostředí.
- koutky jsou navrženy tak, aby propojovaly každodenní činnosti dětí s lidskými dovednostmi a hodnotami
- každý z koutků má pohádkově laděné jméno a jako celek dohromady tvoří koutky tzv. ,, Zemi hrdinů,,. Navíc má každý z nich tlačítko,
na kterém si děti mohou poslechnout, o jaký koutek se jedná nebo co je v něm třeba aktuálně za úkol
- pro snadnou orientaci mají děti ve třídě mapu Zemi hrdinů, na které najdou veškeré koutky a mohou se tak lépe orientovat,
kde už byly a kde ještě ne a kam se moho ještě případně vydat na cestu plnou dobrodružství. :-)
- každý koutek je spojený s dovednostmi, ale také s lidskými hodnotami, které chceme v dětech rozvíjet
- důležitou součástí dne je reflexní (hodnotící) kruh, ve kterém se společně všichni dohromady sejdeme a zamýšlíme se,
diskutujeme o jednotlivých činnostech daného
dne o tom,co děti prožily, co si zkusily, co nového poznaly, co všechno ke svému poznání potřebovaly
- děti se snaží zhodnotit, co se jim podařilo a co třeba méně a proč a snaží se tak být inspirací ostatním.
- součástí činností v jednotlivých koutcích bývá tzv. Sensory play – smyslové hraní, které dětem pomáhá poznávat svět všemi smysly.
Co je to ,, Smyslohraní ,, a jaké má přínosy pro vývoj dítěte? Umožňuje dítěti vnímat svět okolo něj, poznávat, učit se, experimentovat a pamatovat si. Vede zkrátka k rozvoji jejich celého těla a mysli hravou formou, která je pro dítě zásadní a přirozená. Zároveň umožňuje sociální interakci mezi kamarády. Když si dítě hraje s různými druhy materiálů – sypké,hladké, měkké, tvrdé ( korálky, písek, modelína, kinetický písek, sliz, sůl, obarvená cizrna či rýže a další ) učí se nejen, jak s jednotlivými materiály manipulovat, ale zároveň si dělá představu o různých texturách a jejich vlastnostech. Jinak se totiž chová kinetický písek než písek obyčejný, popř. kinetický písek v kombinací s vodou…. :-)
Podívejte se, jak takové hraní vlastně vypadá ve fotogalerii : ZDE.
Všechny aktivity které volíme,vždy vybíráme s ohledem na věk a individuální potřeby dětí.
2. ORGANZIACE VZDĚLÁVÁNÍ DLE VĚKU DĚTÍ :
U mladších dětí ve věku 3-4 roky :
1. Snažíme se je zaujmout tak, aby byl pro ně bezproblémový přechod z rodinného prostředí do prostředí mateřské školy
2. Čteme pohádky a příběhy, které jsou dětem blízké, příběhy s morálním poučením .
3. Učíme se říkadla, zpíváme písně, hrajeme na jednoduché hudební nástroje
4. Zařazujeme jednoduché pohybové aktivity v tělocvičně a venku - chodíme na pravidelné procházky a navštěvujeme místní hřiště,
dramatické a výtvarné činnosti,experimentujeme
5. Seznamujeme se základními pravidly soužití ve skupině a s pravidly bezpečnosti a ochrany zdraví
6. Podporujeme sebedůvěru
7. V Částečně řízených činnostech zařazujeme skupinové práce a hru se staršími dětmi. Starší děti vedou svým příkladem mladší děti
k samostatnosti, ohleduplnosti, pomoci při úklidu atd.
8. Necháváme děti volně hrát s oblíbenými hračkami dle jejich volby a přání. Hmotný předmět odráží svět, motivuje činnosti dítěte,
podněcuje tělesný rozvoj a připravuje dítě na společný život s ostatními
U starších dětí ve věku 4-5 let :
1. Upevňujeme dovednosti v sebeobsluze
2. Čteme pohádky a příběhy, které jsou dětem blízké, příběhy s morálním poučením , společné povídání o přečtené pohádce,
dbáme na souvislejší projev
3. Rytmizujeme říkadla,zpíváme písně, hrajeme na hudební nástroje
4. Hrajeme společenské hry
5. Zařazujeme pohybové aktivity v tělocvičně a venku - chodíme na pravidelné procházky a navštěvujeme místní hřiště,
výtvarné a dramatické činnosti
6. Dbáme na dodržování základních pravidel soužití ve skupině, pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví.
7. Upevňujeme samostatnost, zodpovědnost, sebedůvěru
8. Vedeme je k aktivnímu zapojení do řízených činností
9. Necháváme děti volně hrát s oblíbenými hračkami dle jejich volby a přání. Hmotný předmět odráží svět, motivuje činnosti dítěte,
podněcuje tělesný rozvoj a připravuje dítě na společný život s ostatními.
U dětí předškolního věku 5 - 6 let, které mají povinné předškolní vzdělávání každý den 4 hodiny denně :
1. Upevňujeme sebeobsluhu
2. Čteme pohádky a příběhy, které jsou dětem blízké,příběhy s morálním poučením, společně si povídáme o přečtené pohádce,
trénujeme časovou posloupnost, souvislý projev ve větách, posilujeme sebedůvěry v kolektivu - nebát se mluvit před kamarády,
mluvit nahlas, dbáme na správnou artikulaci a výslovnost slov atd.
3. Rytmizujeme říkadla,zpíváme písně,hrajeme na hudební nástroje
4. Hrajeme společenské hry
5. Zařazujeme pohybové aktivity v tělocvičně a venku - chodíme na pravidelné procházky a navštěvujeme místní hřiště,
výtvarné a dramatické činnosti, námětové hry v obchodě a kuchyňce
6. Dbáme na dodržování základních pravidel soužití ve skupině, pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví.
7. Zaměřujeme se jak na individuální práci, tak i na skupinovou.
8. Vedeme děti k tomu, aby vedly svým příkladem mladší děti k samostatnosti, ohleduplnosti, pomoci při úklidu.
9. Necháváme děti volně hrát s oblíbenými hračkami dle jejich volby a přání. Hmotný předmět odráží svět, motivuje činnosti dítěte,
podněcuje tělesný rozvoj a připravuje dítě na společný život s ostatními.
10. Vedeme k samostatnosti, zodpovědnosti, sebedůvěře, aktivnímu zapojení do řízených či částečně řízených činností
11. Děti s odkladem ŠD či s podpůrnými opatřeními : zaměřujeme se na aktivity a činnosti doporučené z PPP či jinými odborníky.